Babettával Budapesten

Babettával Budapesten

Miért tűntek el a bejegyzések hónapokra...?

2015. december 10. - Tobozot

Kedves erre tévedő Olvasók!

Augusztusban komoly projektbe vágtam a fejszém. Úgy hozta a sors, hogy minden feltétele meglett annak, hogy A kategóriás jogosítványt szerezzek. Nem vágytam többre, mint egy BA1 kiegészítőre, ami ugyebár elég behatárolt, de ez jelenti a belépőszintet a nagymotorok világába. :) Számomra bőven elég is kezdetnek, hiszen a jogosítvány csak egy eszköz ahhoz, hogy álmaim következő tárgyát ne csak szerelgessem, nyalogassam, hanem használjam is.

A fejembe vettem, hogy lesz egy MZ-m, egy kis 125-ös. A Babetta lenne továbbra is az elsődleges közlekedési eszköz, viszont olyan jó lenne olykor egy hosszabb útra elmenni a szép időben, élvezni a motorozást, akár egyedül, akár a fantasztikus párommal. No ezt már nem lehet igazán komolyan egy segédmotorkerékpárral, vagy nagyon elszántnak kell lenni hozzá. :)

Elgondolni mindezt nagyon egyszerű volt, megvalósítani azonban annál nehezebb. Ezt szeretném most elmesélni.

Találtam egy nagyon szimpatikus és viszonylag közel tevékenykedő oktatót még július végén. Czebe Tamásnak hívják (motorosoktatom.hu), hosszan beszélgettünk telefonon és mindaz, amiről szó volt meggyőzött arról, hogy őt válasszam. Elmondtam neki, hogy miért szeretnék jogosítványt és hogy egy jó ideje már Babettával járok, szóval nagyjából tudom hogy néz ki a motorozás, de ettől függetlenül kifejezetten kezdő vagyok. Ahelyett, hogy kapásból kinevetett volna, megértette a bogaram és eligazított a hozzá vezető úton. Több, mint 10 éve van B kategóriás jogosítványom, érdekes érzés volt újból KRESZ tanfolyamra járni. Mivel a Jogsiközpont (autósiskola) ezt szerencsére nagyon rugalmasan kezelte és nem kellett minden alkalommal ott lennem, ráadásul online megtalálható az összes szükséges anyag, ezért ez a rész nem volt annyira megterhelő. Ettől függetlenül augusztus vége volt, mire sikeresen levizsgáztam. Annak idején mi még papír alapon vizsgáztunk, sokkal egyszerűbb volt a számítógépes megoldás, kifejezetten tetszett az eljárás. Egyébként nagyon jó gyakorlási lehetőséget nyújt az alábbi honlap: http://edukresz.hu/vizsgakerdesek/ ,ha nem vizsgacélból, akár mazochizmusból is gyakorolhatja bárki itt a KRESZ-t. :)

A KRESZ vizsgát követően jöhettek a gyakorlati órák, amiket már nagyon vártam.

De mielőtt arról írnék, meg kell említenem, hogy a jogosítványszerzéssel párhuzamosan folyt a motorkeresés is. Az ötlet és a vágy már nagyon rég bennem lappangott és egy ideje már érdeklődőm az MZ-k iránt, ezért elolvastam sok mindent, ami az interneten fellelhető. Jobb tájékozódni mielőtt az ember belevág egy ilyen vállalkozásba. Mivel a kedvenc online autós magazinomnak a Totalcar-nak van egy motoros testvére is a Totalbike, először ott néztem körül. Zách Dani cikke elég erősen hatott rám (http://totalbike.hu/magazin/kozelet/olvaso/2012/05/04/b125_miert_tilos_mz-t_venni/), de utólag már tudom, hogy egy szubjektív vélemény és tapasztalat rengeteget ronthat az összképen, mert nem biztos, hogy ugyanolyan negatív tapasztalatot szerez valaki egy másik motorkerékpár esetén. Mindenesetre a Dani által leírtak alapján és sok egyéb véleményt is elolvasva arra jutottam, hogy először megpróbálok egy TS 125-öt keresni, mert elvileg az sokkal megbízhatóbb. Ha így van, ha nem, sajnos a piaci kínálat egyáltalán nem találkozott az én igényeimmel. Ami elérhető áron lett volna és tetszett is, az nem volt elérhető közelségben ahhoz, hogy megnézhessem, ami pedig kifejezetten tetszett és talán még elérhető közelségben is volt, annak az árát pedig nem az én pénztárcámhoz szabták. A határt egyébként 150e Ft-ban húztam meg. Nem sok szerepelt a találati listán. A két hónapnyi intenzív keresgélésnek az eredményeként megnéztem két TS-t és két ETZ-t. Mindegyik elég ramaty állapotban volt. Az egyiket nem lehetett beindítani, a másik úgy zörgött, hogy azt hittem szétesik, ráadásul folyamatosan le akart fulladni (biztos, hogy karburálási problémák voltak). Persze mindkettő TS volt. Ekkor döntöttem úgy, hogy talán mégsem lesz TS-em. Egyrészt a 6V-os rendszer, a négy sebesség, és noha nekem tetszik, de a kissé érdekes formavilág mind azt mondatták, hogy ezt nem szabad, hiába lappang bennem a veterános vágy egy régebbi vasra. Viszont kipróbáltam egy ETZ-t, ami motorikusan nagyon jó állapotban volt, csak sajnos eléggé le volt lakva küllemileg. Akkor döntöttem el, hogy ha lehet, akkor találok egy jó kis ETZ-t. Persze a közelben nem nagyon volt, így bővíteni kellett a keresést. Már szeptembert írtunk, amikor a képes motorban találtam egy olyat, amit nem akartam elhinni, hogy igaz, ezért gyorsan telefont is ragadtam. '90-es évjárat, az utolsók között lehetett, amit még a Zschopau-i gyártósorról gördítettek le. A "friss" évjáratnak köszönhetően ezen a példányon már kockaindexek voltak a hátsó lámpával egyetemben és gyárilag elektronikus gyújtással büszkélkedhetett. Ez sem volt olyan nagyon közel, de a Balaton azért nincs annyira messze. Így hát elugrottam Szántódra és ez a kép fogadott:

11951080_953756764677262_82031867_n.jpg

A mindenit, hát ilyet még nem láttam életnagyságban. :) A srác, aki árulta a szeretett vasat költözés előtt állt és nem tudta volna vinni a motort magával. A motor letakarva állt az udvaron, a vázon felületi rozsda, ami viszonylag könnyen kezelhető, egy két apró hiányosság, inkább esztétikai első ránézésre. Ami egyből szembeötlő volt, hogy még a gyári Pneumant gumik voltak rajta. A 25 éves kukaérett darabok igencsak cserére szorultak, de erről majd később. A szimpatikus eladó, rúgott rajta kettőt szivatóval, majd ráadta a gyújtást és egy rúgásra indult a motor. Gyönyörű pattogós rampapamm szólt a kipufogó felől. Fület gyönyörködtető volt. Itt volt a második elképedés. Aztán jött a történet, amit az emberek általában csak hallanak de meg nem élik. Én azon kivételesek közé tartozhatom, akiknek sikerült egy gyöngyszemre bukkanni a sok selejt között. A történet így szólt:

Ezt a motort a TSZ az öreg, de megbecsült agronómusának vette 1990-ben, hogy szolgálati eszközként használhassa. A leginkább földutakon használt gép kb. 2 évet üzemelhetett, ez alatt mindössze 2000km-t tettek meg vele. A bácsi halála miatt a motor egy pajtába került és közel 20 évet állt, mikor is az előző tulajdonos megtalálta, megvette, rendbe tett, amit tudott rajta (ekkor kapta ezt a szép fekete fényezést is), használta az elmúlt pár évben, de összesen 3000km-t mehetett vele az elmondása alapján. Nem is hezitáltam sokáig, odaadtam a foglalót, hiszen ennél jobb motort nem is találhatnék, ezt szó szerint a Jóisten is nekem szánta. Annak tudatában tettem ezt, hogy láttam a gumik állapotát (szinte minden gumialkatrész a végét járta) és tudtam, hogy nem működik a km óra és a fordulatszámmérő.

Már csak a jogosítványt kellett megszereznem és valahogy hazahozni családunk legújabb tagját. Szerencsére a gyakorlati részt már gyorsabban lehetett abszolválni. Egy Yamaha YBR-125 volt a gyakorló motorom. Könnyed, kezes kis gép, jó volt vele tanulni. Bár a Babettás dolgokat nehéz volt levedleni, egy ilyen motor esetében nem csak a gázt kell húzni, ezért volt egy pár kecskézős pillanatom a rutinpályán. Tényleg nagyon szuper oktatóm volt, csak ajánlani tudom mindenkinek, aki Budapest keleti felén szeretne jogosítványt szerezni. :) Mindentől függetlenül az első vizsgám nem sikerült. A 10 évnyi rutint nem lehet kiölni egyik pillanatról a másikra az emberből. A 30-as zónákban volt eset, amikor 35-40-nel is haladtam, nagy butaság volt, tanultam belőle. Másodjára már sikerült, de belekarcoltunk az októberbe. Nem volt nagyon gyors lefolyású jogosítvány szerzés, de azért csak meglett a végére, és a kis MZ is már a garázsban pihent addigra.

img_20151115_141203.jpg

Időközben azért a Böbit használtam továbbra is és hát a csodás zuglói utak jó pár dolgot letörtek a megfáradt idomokról, erről majd egy másik bejegyzésben bővebben mesélek, elég azt tudni, hogy a tranzimo és a bal oldali láncvédő felfogatása adta be az unalmast és a km óra mutatója törött le.

Ahogy volt lehetőségem és időm (abból van manapság a legkevesebb) rögtön átnéztem, szétszedtem új szerzeményemet, amennyire persze csak mertem. Mert azért ez már egy komolyabb szerkezet és nem bicikli szintű szerelői tudást igényel. A karbiban a tűszelep huncutkodott, volt olyan eset, hogy nem akart zárni, de sikerült orvosolnom a problémát, mindössze kétszer szedtem szét a porlasztót. A "díszsárvédő" helyett sikerült szereznem egy gyári vágatlant. Színre fújás után tökéletesen áll a gépnek. A felületi rozsdát jó pár helyen lekezeltem de a nagy munka még várat magára, ahhoz le kell szednem majd a tankot és az ülést is. Viszont találnom kellett egy szerelőt, aki rendbehozza a km órát, fordulatszámmérőt és lecseréli a 25 éves gumikat. Így találtam az MZ Club honlapja által Bambit (böcsületes nevén Iván Árpádot). Nagyon lelkiismeretesen és jól dolgozik, nem tudom, hogy van-e még rajta kívül ilyen elhivatott MZ szerelő. Pikk-pakk rendbeszedte a km órát (jó pár trükköt alkalmazva az utángyártott láncvédő bakeliton), viszont a fordulatszám mérőt nem lehetett orvosolni a blokk megbontása nélkül, azt pedig nem szerettem volna így elsőre. A szép új Mitas gumik nagyon jól muzsikálnak, már nem kell tartanom attól, hogy egy nedvesebb kanyarban kicsúszik alólam a motor. Van egy kis olajszivárgás a jobb oldalon a kis lánckeréknél, de nem olyan mértékű, hogy újból szervizbe vigyem, majd ha több mindenhez hozzá kell esetleg nyúlni. Ha sikerül a télen az esztétikai problémákat megoldani, akkor egy nagyon szuper kis géppel kezdhetem el a szezont.

Bevallom őszintén már alig várom. :)

Egy pár kép a jelenlegi állapotokról:

img_20151202_140143.jpg

 

img_20151202_140125.jpg

 

img_20151202_140132.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://babettavalbudapesten.blog.hu/api/trackback/id/tr968101346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása